tiistai 1. joulukuuta 2015

2/150 Liukuohjattu kauhakuormaaja


Seuraavaa tyylilajia harjoittelin sitten jo toiseen historialliseen kuvaankin. Ja päästäkseni valokuvablogien kastiin lisäsin aiheesta toisen kuvakulman.

Siinähän malmikasa pönötät. Keskellä ison autotallin lattiaa. Onneksi niin ison, että tarvikeperävaununi mahtui sisälle. Keskitalvi kun on, eikä valolaitteita voi sytyttää heti pakkasesta sisään tuotuina. Puhumattakaan kameroiden mekaanisista sulkimista ja filmeistä. Sinun kanssasi on ensi yö sitten pakerrettava. Mutta sinua on ennakkoluulottomasti ihailtava ennen toiminnan alkua. Esinekuvaajan kun on rakastettava kohdettaan yhtä palavasti kuin muotokuvaajankin. Ja yhtä lyhyen aikaa. Se on kuitenkin edellytys riittävän intensiiviseen kontaktiin. Sekä sen tuottamaan huippukuvaan. Sitä ollaan nyt sinusta tekemässä. Minä ja teamini. 6 kovaa mainoskuvaajaa. Ja uuden maahantuojasi henkilökunta. Kaikki kokeneita, mutta edelleen opinhaluisia.

Tiedän, että serkkujasi on yritetty myydä Suomessa jo vuosikausia. Ja vain muutama saatu  kaupaksi. Sen tilanteen muuttamiseksi olemme nyt tässä tilanteessa. Tavoitteena on tänä vuonna myydä Suomeen sekä sinut, että kymmeniä  kloonejasi. Kunnon kuvilla se tulee myös onnistumaan. Joten suhtaudu kärsivällisyydellä kaikkeen siihen hipelöintiin, jota sinulle teemme tulevan yön aikana. Sen tuloksesta tulet olemaan varmasti ylpeä. Yö on työaikanamme siksi välttämätön, että tarvitsemme täyden pimeyden kaupallishoukuttelevan valomaailmasi tekniseen toteutukseen.

Pimeyttä rakennamme muutenkin ensin ympärillesi. Satoja neliömetrejä mattamustaa kangasta.  Kuormaajien Rolls Roycea kun ei voi vanhassa autohallissa esitellä. Jotta tulisit esille arvoisenasi ja  karismaattisesti valaistuna, tarvitset  taustaksi mustan lattian, seinät ja katonkin, jotta pääsemme kuvakulmaan ja perspektiinviin, jossa  näytät niin komealta kuin olet. Katon mustaaminen vaatii meiltä vähän akrobatiaa, mutta siihen olemme varautuneet. Monen hankalan kuvauspaikan kokemuksella.

Alkupuuhat ympärilläsi tulevat tuntumaan hillittömältä hässäkälta.  Kannamme tarkasti suunnitellun ja merkatun kuvaussektorin ulkosivuille riveihin kymmeniä laatikoita ja johtokeloja, sekä avaamme ne kaikki valmiiksi. Sen hetken nopeaa täsmänoutoa varten, kun kutakin välinettä tarvitaan. Itse kuvassa olijan, eli sinun, on pysyttävä arvokkaana, loistokkaana ja intensiivisenä valojen ja muotojen kiinnekohtana rauhallisessa ympäristössä. Mutta se juuri tosiaan vaatii, että rajauksen ulkopuolinen osa hallia näyttää kaaokselliselta tivolilta. Johtojen, jalustojen, valaisinten ja hiejastimien ryhmäseksiltä. Mutta, usko minua, niillä kaikilla on sekä tarkoitus, että merkitys. Ja ennen päivän sarastusta kaikki ne ovat joko suunnattu sinuun, tai rakennettu kiinni sinuun, tai heijastuvat  juuri kiillotettujen pintojesi  eri kulmista osoittaakseen ryhtiäsi ja voimaasi.  Kantava vaatimus niin valaisun kuin heijastelunkin suhteen on se, että kun muoto muuttuu, niin sen valaistustasokin muuttuu. Ja hallittu gradaatio lisää sen jännitettä. Mutta sen on myös kuvastettava keskeisten toimintafunktioittesi tarkoitusta ja tavoitteita.  Esimerkiksi vaikka kauhasi etureuna. Kiilloitimme sen raakasti rälläkällä. Nopeampi ja tehokkaampi tapa hyvää tulosta ajatellen. Toivottavasti sinuun ei sattunut.

Olen kovin pahoillani, että myös sähköjärjestelmäsi meidän täytyy purkaa ja koota sellaiseen formaattiin, jota sinut suunnitellut saksalainen insinööri kauhistuisi. Muuten ei omat valosi toimi halutulla tavalla kuvassa visuaalisesti silloin, kun niiden myyntihenkistä valokieltä tarvitaan. Akut irti ja monen sortin hauenleukapiuhoja uusiin kohtiin. Mutta vain kuvauksen ajaksi.  Sekä allesi, että sisällesi, kabiiniin  ja moottoritilaan tulee lisäksi muutama kymmentä Eurospottia, kymmenkunta fresnellspottia ja metreittäin kuumankestävää Leen ja Roscon värikalvoa. Teippiä, Blackfoilia, muovailuvahaa, puristimia. Mitään bordellivalaistusta emme silti ohjaamoosi rakenna, mutta kyllä mittaristot, audiolaitteet ja erikoislämppärit oman korostusvalonsa vaativat.  Ulkopuolesi ja terhakka muotoilusi tulee myös aina vain ryhdikkäämmin esille ja edukseen muutaman ison softboxin, joka renkaaseen lankevan tarkkarajaisen profiilivalon ja eri intensiteeteillä valoin punaiseksi värjättävien valkoisten kolmimetristen Kapaseinien ja mustien isojen Styroksien ympäröimänä. Ja niillä rakenteitasi suunnitelmallisesti ja geometrisesti heijastellen.

Juuri ennen aamun sarastusta pääsemme sitten laukomaan tarvittavat diat.  Onneksi sinä koneena jaksat kangistumatta siihen asti siinä seisoa jököttää. Valotus kun on todella monivaiheinen, eikä salli millinkään heilahdusta missään, ei sinun eikä kameran asennossa sen aikana.  Sen takia taaksesi on, kameralta piiloon, rakennettu kahden hengen miehittämä valo-ohjaamo, josta käsin kaikkien valojen ja salamoiden eriaikaisetja –pituiset sytytykset ja sammutukset voidaan tehdä mihinkään kuvaan tulevaan kohteeseen koskematta. Kymmenien johtojen, infrapunan ja äänenkäytön välityksellä ja ohjaamana. Ja täysin pimeässä, sillä valotuksen aikana jokaisella erilaisella valonsäteellä ja sen mitatulla paloajalla on tavoite ja tarkoitus.


Tästä tulee kuin arvokas maalaus. Ensin pehmeä ja täyteläinen pohja. Sitten suuremmat muotoilut. Detaljien lisäykset kukin omansa. Lopuksi koristelut ja valokontrastin huippukohdat. Kaikki mitatussa ja suunnitellussa järjestyksessä. Saat kokea, miten olemuksesi joka lisäyksellä komistuu ja kirkastuu.  Lopputuloksena onkin, ja se myös toteutuu, että pääset usean neliömetrin jättikuvana valmistajatehtaasi  sisääntuloaulan seinään  jokaisen siellä vierailevan ihailemaksi.  Eiköhän sitä varten kannattanut tuossa yksi talviyö täällä pohjolan perukoilla veikistellä.  MJK

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti