keskiviikko 24. helmikuuta 2016

150/4. Raatihuoneen kynttilälampetti


Näistä muista kuin ihmisaiheista on vanhoissa dioissani luonnollisesti ylitarjontaa, eli tätä esine/miljööaihepiiriä  tulee nyt taas muutama ennen seuraavaa elävää kohdetta.



No tänä yönä on sitten sinun vuorosi. Tietysti olet vain yksi todella pieni detalji tämän talon kuvateoksen sadoissa esineissä ja miljöissä, mutta se ei oikeuta suhtautumaan sinuun väheksyvästi.  Minusta jokainen kuva on aina kaiken käytettävissä olevan ajan ja taidon arvoinen.  Siksi varasin sinuun koko yön. Ja sen tulokseksi kaksi kuvaa. Se jonka saa aikaan noin tunnin työskentelyllä ja sen jota tehdään, kunnes kuva on olemassa niin hyvänä kuin sen voi näissä olosuhteissa tehdä.  Se saattaa olla asiakkaan odotuksiin liikaakin, mutta ammattiylpeydestään tinkiminen ei ole minun juttuni. Silloinkaan, kun tietää sen tapahtuvan tasan omasta pussista ja olevan taloudellisesti kannattamatonta. Mutta tulos kyllä sitten helpottaa sen hahmottamista asiakkaalle, miksi hyvät kuvat maksavat enemmän kuin ”tavalliset”.

Muutaman asian joudumme aluksi ottamaan huomioon. Valaisun tyyli- ja kontrastilajin tämän kuvakirjan muiden kuvien mukaiseksi.  Se kuva tehdään ensin. Siis sen tunnin. Suunnilleen. Perustyöskentelyrutiinilla se onkin jokseenkin nopeaa, kunhan ottaa huomioon sähkölamppujesi lankojen mukaan oton vaatiman monivalotuksen, kontrastin kirjapainon vaaatimusten mukaan, ympäristön valosaasteen pois rajaamisen ja valokehäsi mukaisen lisäspottauksen. Siksi teemme tätä nyt yöllä. Päivällä se olisi mahdoton tai järjetön turhan työn osalta. Tuohon toiseen versioon sitten tarvitaankin koko yön pimeät tunnit.




Kun tuo ”asiakaskelpoinen” homma on nyt kunnossa, siirrytään sen kuvan tekoon, mitä sinusta voi tulla huolella rakennettuna.  Varauduhan siihen, että nyt olet sitten tunteja varsinaisen hipelyn kohteena. Tuolla perusvalais-tuksella ei saada prismojasi välkehtimään sen oloisesti, miltä ne läsnäolevien silmille juhlavalaistuksessa näyttävät.  Mutta se kyllä kuuluu asiaan tässä kirjassa, joka kertoo talon käytöstä edustustilana jo vuosikymmenien ajan.  Siksi jokainen prismasi on nyt käsiteltävä yksilöllisesti. 

Sitä varten otin tänään mukaani riittävästi kinkkualumiinia, toinen puoli kiiltävää ja toinen matempaa pintaa.  Lisäksi kirkasta liimaa ja kunnon luuppi kameran mattalasin kuvajaisen suurentamiseen. Sitten vain  sitkeyttä ja tarkkuutta. Ja yö aikaa.

Monen tunnin ajan sinua tuijotetaan koko ajan 8 kertaisen luupin läpi. Toinen meistä nousee lukemattomia kertoja luoksesi tikkailla ja kiinnittää jokaisen prisman taakse huolella leikatun ohuen kiiltävän metallipalan. Taivuttaa sen aste kerrallaan valonlähteen ja objektiivin vaatimaan heijastuskulmaan. Hän korjaa sen heijastusvaikutusta useita kertoja prisman laskeuduttua takaisin ripustusasentoonsa. Toinen meistä kuvaajista tarkastaa, aina omien tikkaittensa päällä keikkuen mattalasilta jokaisen prisman heijastusvaikutuksen ja sen taakse kätketyn pienen heijastimen piilossa pysymisen. Luupilla yksi kerrallaan, ettei yhdestäkään näy milliäkään prismansa takaa. Ja että kiilto näyttää sen prisman läpi luontevalta.

Lopuksi sitten keskitymme niiden kaikkien irroittamisen ja prismojesi puhdistamisen huolellisesti. Aamun sarastaessa meidän on oltava valmiita ja  kerättävä kalusto pois seuraavaan aiheeseen.  Raatihuone herää normaalikäyttöönsä taas täksi talvipäiväksi nyt joulun maissa 1981.

MJK


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti