keskiviikko 24. helmikuuta 2016

150/5. Jahti Alma, Suomen vanhin puupurjelaiva.


Vaikka tämä kuva on lähes parin vuosikymmenen takaa, tämän upean aluksen perusteellinen kunnostus jatkuu edelleen. Kuitenkin se on jo kelluvassa vaiheessa.




Se on sitten kolmas vuosisata sinulla alkamassa. Peruskunnostus on nyt sen mukainen. Parin metrin pala kyllin tervettä kölipuuta jäi alkuperäisestä hahmostasi pohjaksi ja loput uutta.  Suurella innostuksella ja veistäjien vankalla ammattitaidolla vanha komeutesi nousee jälleen tuulien kuljetettavaksi. Meillä kuvaajaryhmällä on nyt velvoite tehdä tästä työvaiheesta kuvat, joiden laatu vakuuttaisi rahoittajat historiallista ylösnousemustasi tukemaan.

Siispä varasimme koko tämän pimeän pakkasyön osuutemme hoitamiseen. Toimme kalustoautot ja valaisinperävaunut  tänne iltapäivän viimeisellä kuljetuslautalla sekä varasimme niille paluupaikan aamun ensimmäisen vuoroon. Yö tähän kuvaasi tarvitaan siksi, että pressutelttasi läpäisee päivänvalon, jolloin tarvitsemamme monivalotusmahdollisuus ei onnistu.  Kiire tässä nytkin tulee, vaikka meitä on kuusi kokenutta työskentelijää remmissä. Rakentelua on kuitenkin sen verran.

Aloitamme sellaisten rakennustarvikkeiden ja työstökoneiden siirtelyllä näkymättömiin, joita ei kuvassa tarvita.  Sitten siivoamme ja imuroimme jokaisen neliösentin sisältäsi ja ympäriltäsi. Sinun turvallisuutesi takia.  Meidän kun on vedettävä kaariesi väliin kymmeniä sähköjohtoja liitoksineen ja piilotettava sinne satoja valaisimia, yhdestä pisteestä ohjattaviksi.  Jokainen kaaresi ja kansipalkkisi tulee kuvan katsojalta piilottamaan 4-8 pientä eurospottia, joita kaikkia tarvitaan uljaan muotosi havainnollistamiseksi kyllin kolmiulotteisena. Lisäämme vielä riittävät yleisvalot, sekä veistäjän liikkeen pysäyttävät salamat. Suuri mahdollisuus polttaa niillä poroksi sekä sinut, että muutkin telakalla talvehtivat perinnealukset.  Siksi toimme myös sammuttimia, jotka sijoitamme ympärillesi muutaman metrin välein.




Jokaisen yli sadan valaisimen erilliseen sovitukseen, säätöön ja mittamiseen meneekin aikaa pikkutunneille asti. Spottimittariin on vaihdettava paristot muutamaan kertaan, sillä mittauksia on tehtävä useita satoja, ennen kuin olemme valmiit lopullisiin valotuksiin. Koevalotuksia ei ole käytettävissä, sillä pikakuvamateriaalin ja laakafilmin resiprookki toimii keskenään liian poikkeavasti tässä lämpötilassa ja näillä valotusajoilla. Siksi äärimmäisen tarkka mittaustyöskentely muistiinpanoineen on ainoa keino selvitä sillä laadulla, ettei hommaa  tarvitse organisoida ikinä uusiksi.

Syväterävyyden, eli parikymmentä metriä pitkän runkosi, takia ainoa käytettävissä oleva aukko on tässä nyt 45.  Sinullehan sillä ei ole väliä, kun olet niin tukevasti pukeillasi. Ne kyllä peitimme kuvasta mustilla kankailla ja valotamme ali. Joukkueemme pitää sensijaan olla täysin liikkumatta ja lähes hengittämättäkin valotusten aikana ja välissä, sillä rakennustelttasi lankkulattia ei ole kyllin stabiili.

Varsinainen lopullinen valotus onkin sitten se pitkäveteisin, mutta pilkuntarkka osa tätä yötä. Omina valotuksinaan ja suodatuksenaan kuvaamme liikkuvat yleisvalot, kaarien muotoiluvalot,  yksityiskohtien korostamisen fresnellspoteilla ja veistäjän työssään kompaktisalamilla. Kuhunkin tarpeellinen Kelvinasteiden korjaus ja resiprookin samoin, sekä ajalla, että CC suodatuksella.         Käytämme siis 6-8 laakafilmiä tehtaan yhden dinin valmistustoleranssin vaikutuksen haarukoimiseksi. Siihen kulunee tunti, pari. 

Sitten kaikkien piilossa kuvaukseen tarpeellisten valaisurakennelmien purkuun ja pakkaamiseen kaikki se aika, jota on jäljellä ennen aamulautan lähtöä.

Tämän, omasta ahkeroinnistamme huolimatta, jopa juhlallisen yhteisen yön jälkeen, seuraavana onkin vain odotusta, että tapaamme taas sitten, kun sinäkin olet  lopullisessa muodossasi ja omassa elementissäsi Suomenlahden ihanassa saaristossa. 

MJK





2 kommenttia:

  1. Niinpä..niin toimii M.J.Kaleva.......upeaa työtä .. :)

    VastaaPoista
  2. Ajatteles millä meitä hemmotellaan tänä päivänä:

    Digikameralla ja helposti säädettävillä ledvaloilla. Ei ole kuvaaminen enää valaisu- ym. tekniikan kehittymisen vuoksi aivan yhtä aikaaviepää, työlästä ja tulenarkaa.

    Eipä toisaalta laivan kunnostaminenkaan ole yhtä työlästä sähkötyökalujen myötä.
    Autokin on keksitty roudaustarpeet tyydyttämään ja termoskannu pitää ruuan kelvollisena koko päivän tahi yön.

    Vaimot taitaa edelleen hämmästellä kotoa poissaoloa, mutta lopussa kiitos seisoo ja kaikki annetaan anteeksi kun purjehdukselle pääsee.

    Näinkö se menee, Matti?

    VastaaPoista